dr.ahalan

Pulai percek

2024. július 16. - dr.ahalan

Túl vagyunk a nyaraláson, igen-igen jól éreztük magunkat. Csak a hőség volt elviselhetetlen, kínszenvedés volt elcsoszogni a napon a kocsitól a partig.

Tavaly nem jutottunk le, voltak ugye a céges ügyek, aztán megbetegedtem, és a rohadt vírus úgy legyengített, hogy járni alig tudtam hetekig. :(

Pula még mindig csodálatos, 12 éve járunk vissza, és nem tudjuk megunni. :)

Hétfőn indultunk korán reggel, és azt terveztük, hogy kora délután ott vagyunk, de Zágrábnál úgy beállt az autópálya a fizetőkapuk miatt, hogy harminc kilométeres dugó szaladt össze. Három óra kellett hozzá, hogy elhagyjuk. :(

Elviseltük, ebben az autóban még van CD-lejátszó, és rengeteg retró kedvencet vittem. Dübörgött a légkondi, és harsogott a Coco Jumbo, a Boney’M, meg az Italodisco vastagon. :)

Az első utunk Stinjanban természetesen a kedvenc öblünkhöz vezetett, kevesebb halászhajót találtunk mint két éve. A képen viszont van egy asszony… Megtalálod? :)

Strandoltunk. Sokat. Napozni nem nagyon akartam, mindig árnyékban voltunk egy terebélyes pinea alatt, mégis úgy lebarnultam, mint egy bantu néger. :)

Vásároltunk… Igazából azt terveztük, hogy kevesebb pénzt herdálunk el a szokásosnál, de sok minden annyira olcsó volt, hogy nem lehetett otthagyni. :)

Három dolog drága a horvát tengerparton. Nagyon drága! A sör, az ásványvíz, és a pékáru.

(Arra kínosan ügyel minden szupermarket, hogy 2-3 friss kenyérféle, lepényke, zsemle nagyon erősen le legyen akciózva, hogy a szegények is vásárolhassanak minden nap.)

Egyébként az árak átlag húsz százalékkal alacsonyabbak, mint nálunk.

Még sokkal olcsóbbak egyes konzervek, és mivel nincs chips-adó náluk, ezért a kekszek, édességek, mézek, lekvárok, és maguk a chips-ek is.

150 grammos chilis chips 0,98 Euró. 400.- Ft. :)

Olcsóbb a cigaretta valamennyivel, és az alkoholos italok is sokkal kevesebbe kerülnek, mint nálunk akár a kínainál.

Minden hipermarket parkolójában ott álltak a magyar autók, és a családok tömték, tömték a sok cuccot a csomagtartóba. Nem csak ételeket, italokat, de tisztítószereket, edényeket, csomagolóanyagot, papírárut is nagy tételben. :)

Az éttermek viszont rettenetesen drágák, 12 Euró (4.800.- Ft) alatt nincs sehol semmiféle főétel, csak persze a gyorséttermekben.

Pulán nem sok minden változott két év alatt, illetve látható jelei vannak az uniós támogatásoknak. Felújított városrészek, tökéletes utak a belvárosban, teljes szelekciós hulladékgyűjtés, a barna kukákban a komposztálható szemetet tárolják.

Stinjan kis falu Pula oldalában, de több üveggyűjtő konténert, és két használtruha konténert is láttam. A ruhákat válogatják, tisztítják, és természetesen mennek az afrikai segélybe. :)

Még annyival tartozom, hogy eláruljam, hol van a képen az asszony. A víz alatt. Csak a búvártalpai látszanak, kincset keresett.

Mivel az öböl régen a monarchia egyik kikötője volt, Titó alatt pedig nagyon komoly hadi létesítmény része, hát tényleg lehet kincseket találni.

Pula alatt rengeteg katakomba, rejtett folyósó, barlang húzódik sok-sok kilométeren át… Mi egyszer találtunk egy lefelé vezető aknát, alatta egy hatalmas szennyvíztisztítóval, és itt az öbölnél van egy teljesen felszerelt, ötven éve bezárt földalatti kórház is. :)

Pula rejtélyes, csodás, izgalmas és gyönyörű. :)

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr.ahalan 2024.07.17. 22:52:13

Mindig nagyon hiányoznak Pula után a kabócák. A hangjuk… Annyira megnyugtató, annyira finom!
Kabócát megfogni gyakorlatilag lehetetlen. Nem is mutatja meg magát soha, csak a hangját hallod a pineák közt. Hasonlít a tücsök hangjához, de más… És ezrével zenélnek. :)
Én szeretem az állatokat, a házunk fecskéit is, a rigóinkat is… Pulán a sirályokat is lehet szeretni, mindenhol vannak erőteljes, uralkodó példányok a horvát tengerparton, urai egy-egy öbölnek, strandnak, piacnak. :) Egyéniségek! :)
Gábornak vettünk egy lepénykét, nem ette meg, bent felejtettük a strandtáskában. Levittük az utolsó este a kedvenc öblünkhöz, halakat akartunk etetni.
A hatalmas fehér sirály egy apró, kopott halászhajó tetején trónolt, és pont veszekedett egy másik sirállyal éles hangon… Mellé leszállt egy láthatóan beteg, kistermetű szürke sirály.
Bedobtuk a lepényfalatkákat a tengerbe, gyönyörködtem a halak nyüzsgésében, közben tündérkövet kerestem, kavicsok, tengeri csigák közt kutattam…
A nagy sirály lecsapott, vitte a falatot… Utána szállt a beteg állat, sírt a vízen…
És a sirály felszedte a lebegő tésztát, ledobta a barátja elé… Egyél!
Elképesztő volt! Hihetetlen!
Mennyivel több az állat az embernél! Detélleg!

dr.ahalan 2024.07.18. 22:51:33

Talán senkit nem lep meg, de Pulán majdnem mindenhol ingyenes a parkolás. Az óvárosban persze nem, ott nagyon is drága, az amfiteátrum parkolójában több mint ötezer forintot fizettünk másfél órás séta, és egy koktél idejére.
Horvátország sok mindenben más, mint a mi szeretett hazánk…
Az amfiteátrum mellett van az egyik legmutatósabb dohánybolt, imádom. Klassz cigik, mindenféle fura elektromos ketyerék. Elf Bar-t is ott vettem két éve, amikor nálunk betiltották. :(
Nehogy már nekem megtiltsanak valamit, ugye… :)
Most is benéztem, meghökkentem. Picike üvegekben… Izé! Feliratozva! Hat fajta. Vagy hét… :O
Hát mondom… Mi ez? Cannabis?
A trafikos srác nézett rám csodálkozva… Igen. Cannabis.
Valódi? Valódi… 23 Euró két gramm.
Igor, a horvát barátunk másnap elmagyarázta. Alacsony hatóanyag-tartalom, amolyan parasztvakítás a turistáknak. Legális. Adóztatják… De igazából ha valódit kérsz, és ismernek, akkor kaphatsz azt is. A hatóságokat nem érdekli. :)
A cseheknél ugyanez van. Meg egész Európában.
Csak nálunk tilos, vagy rohadtul drága minden, amitől az ember kicsit jobban érezné magát, ugye… :(
Mellesleg az amfiteátrumban filmfesztivál volt. És nem bent! Kint fotózkodtak a hírességek, ha nem lett volna annyira meleg, akkor kukkoltam is volna. Összesen három rendőr vigyázta a helyszínt, egy horvát, egy francia, meg egy magyar. A magyarról csúnyákat mondott a tömeg… Khmmm… Hát igen… Én is olaszul beszéltem mindenütt. :)

dr.ahalan 2024.07.19. 23:09:47

Horvátország szabad ország. Nem lakják gazdag népek, hosszú háború is sújtotta őket, a háború kitörésének napján is kint voltam Jugoszláviában, aztán jártam a háború után is az országban.
Ma már euróval fizetnek, vannak persze gondok, de a multik élnek, adóznak, befektetnek, senki nem támadja meg a kultúrájukat, ömlik a pénz Brüsszelből, szemmel nem látható a lopás, kevés botrányos cikk születik róluk…
Szabadság.
Van egy kedvenc kávézónk, a „Diadalív árnyékában”. Persze nem érted… Mindegy. Keress rá. Nem James Joyce írta… Majd elmesélem.
Mindegy…
Meleg volt, piacot jártunk, kalóz gumicukor-boltot, még volt idő a kötelező halpiaci ebédig, hideg vizet akartunk, úgyhogy törzsvendégként átsuhantunk a mutatós teraszon, el a bárpult mellett, az éjszakai bár ablaktalan helysége klimatizált. Csak a kiváltságosoknak! Jeges, citromos víz, wc, rá lehet gyújtani, lehet beszélgetni. :)
Pulai cifra asszony itta a tejeskávét, a piacról jött. Vett halat. Elmesélte olaszul, hogy öreg… És egyedül van. És eszegette a behozott reggelijét.
És mindenki tündéri volt! Tényleg! És dohányoztunk! Bent! :)))
Szabadság. Csodálatos érzés.

dr.ahalan 2024.07.22. 23:27:33

Hihetetlen! Ma van egy hete, hogy hazajöttünk! Ma felvittem a galériára a szalmakalapomat, a búvárcipőmet, a rózsaszín bőröndöt. Szomorú ceremónia… :(
Felgyorsultak a dolgok, a Gábor a tavalyi beázást javítja náluk, kemény meló. Nehezen halad.
Kicsit beteg is voltam, be is ijedtem… Csak nem Covid? Vagy szamárköhögés? Az most nagyon terjed. De nem… Kicsit túltoltuk a légkondit a horvátországi dugók idején, és megfáztam. És benyaltam egy kis kötőhártya-gyulladást… :)
Mr. Negyvenév viszont komolyan megbetegedett. Szombaton mentünk volna a meglepi-útra, kishajó-utat szervezett Baján, egészen le a Kádár-sziget végéig, ahol gyerekkoromban édesapuval sátoroztunk. Ez elmaradt…
Jártunk viszont a sógornőm csodakertjében Kamaraerdőn vasárnap. Dumáltunk estig, a kert maga csodaszép, kaptunk paradicsomot, hatalmas uborkákat, és krumplit… A krumpli megbolondult az idén, hízik, csodásan dagad…
Ma Gábormamáék is megérkeztek, ahogy hallom... Jött répa, paradicsom, cukkini, hagyma, rengeteg krumpli, karalábé, mindenféle tökök, korai savanyúságok, fel kell dolgozni, meg kell enni. Nagy öröm, hatalmas sikerélmény nekik, és persze nagy öröm nekünk is… :)
Gábornak ma volt az első munkanapja. Letelt a két hét szabadság… Ment bolondos szafari-nadrágban, bolond pólóban, hátizsákkal. Barnán, egészségesen. Tetszett a csajoknak. :)))
Jó ez a nyár. Szeretjük. :)))